آموزش ها

تفاوت پورت Micro Usb با Type-C

تصویر تایپ سی با میکرو یو اس بی

چند سالی است که سازندگان گوشی های هوشمند به پورت‌های Type-C (تایپ سی) روی آورده اند بیاید نگاهی به تفاوت‌های پورت Type-C با Micro Usb بیندازیم .

پورت میکرو یو اس بی

پورت میکرو یو اس بی حدود ۱۹ سالی میشود که به همراه Usb 2.0 پا به دنیای دیجیتال گذاشته است، این پورت از سال ۲۰۰۰ بر روی بسیاری از دستگاه های دیجیتال از جمله گوشی های هوشمند عرضه و استفاده شده است .

اما پورت Usb Type-C از سال ۲۰۱۴ به صورت رسمی در سرتاسر دنیا عرضه شده است .

همانطور که در تصویر پایین مشاهده می کنید Usb-A و Usb-B و میکرو یو اس بی ها تنها اطلاعات را به صورت پایه انتقال می داده اند اما در سری کابل های Usb 3.0 این انتقال اطلاعات بسیار سریع تر بوده، کابل ها و پورت ها در این نسخه سرعتی چند برابری نسبت به نسل گذشته خود داشته اند؛ اما تعداد پین های USB Type-C نسبت به Usb 3.0 حدود سه برابر بوده و تعداد آن ها از ۸ به ۲۴ رسیده و این بدین معناست که سرعت انتقال اطلاعات و قابلیت های جدید در این سری از پورت ها بسیار بیشتر شده است.

تفاوت پورت Micro Usb با Type-C

با توجه به افزایش قابل توجه پین ها در Usb Type-C اندازه و شکل آن نسبت به میکرو یو اس بی تفاوت چندانی ندارد و این امر باعث شده سازندگان گوشی های هوشمند این پورت را جایگزین مناسبی نسبت به Micro Usb بدانند .

سرعت و قدرت داده ها

پین های جدید به کار رفته برای انتقال و دربافت از سرعت و قدرت بسیار بالایی برخوردار است؛ به طوری که پورت Type-C همانند Usb 3.1 با سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه داده ها را انتقال می دهد و این سرعت نزدیک به دو برابر پورت استاندارد Usb 3.0 می باشد و بیش از ۲۰ برابر سریع تر از پورت USB 2.0 است که داده ها را با سرعت ۴۸۰ مگابیت انتقال می دهد.

Type-C vs Micro Usb
کابل Micro Usb و Type-C

پورت Type-C به صورت کامل از استاندارد Thunderbolt 3 بهره می برد . Thunderbolt 3 میزان انتقال داده ها را تا ۴۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش می دهد و همچنین به صورت کامل از کانکتور ویدیویی DisplayPort پشتیبانی می کند.

سرعت Usb Type-C نسبت به سایر پورت ها

 

پورت های Usb Type-C علاوه بر انتقال داده ها برای گجت های قابل حمل مانند موبایل و تبلت قابل استفاده بر روی سایر گجت ها مانند لپ تاپ هم هستند؛ این پورت ها دارای حداکثر قدرت ۱۰۰ وات اند که برای شارژ لپ تاپ و سایر محصولات دیجیتال مناسب است.

به طور پیش فرض پورت‌های usb 2.0 تا ۵ ولت/۰٫۵ آمپر و پورت های Usb 3.0 تا ۵ ولت و ۰٫۹ آمپر را تحمل می کند. اما پورت Usb Type-C حتی در هنگام اتصال دو پورت با هم گزینه های ۱.۵ آمپر و ۳.۰ آمپر را هم پشتیبانی می کند؛ در حال حاضر هیچ تضمینی وجود ندارد که فقط با نگاه کردن به نوع کانکتور پورت از میزان قدرت آن اطلاع داشت، ولی به صورت نظری می توان گفت پورت Usb Type-C از میزان شارژ دهی و قدرت بالاتری نسبت به سایر پورت های موجود، ارائه می دهد.

  آموزش ارسال MMS (پیام چندرسانه ای) در ویندوز فون

یک پورت برای برای همه چیز

پورت Usb Type-C علاوه بر قدرت و انتقال داده ها طیف گسترده ای از حالت های مختلف را پشتیبانی می کند و می توان گفت کار این پورت تنها انتقال داده ها و شارژ سریع نیست، این پورت می تواند یک راه حل مناسب برای حذف جک هدفون و پورت HDMI باشد زیرا تعدادی از حالت های تصویری و صوتی توسط این پورت پشتیبانی می شود .

USB-C از استاندارد های صوتی و تصویری بر روی کانکتور پشتیبانی می کند .

type c port support sound
موزیک گوش دادن با Type-C

کانکتور ویدیو می تواند در اشکال مختلف مانند HDMI, superMHL و DisplayPort استفاده شود. در مورد حالت HDML Alt تنها با یک کابل مبدل میتوان این ویژگی را حتی به صورت ۴K و یا پخش محتوی ۳D بر روی گجت خود داشت .

Display Port توسط پورت Usb-type-C با هر دو اتصال USB 2.0 ، ۳٫۱ و Thunderbolt پشتیبانی می شود،همچنین قابلیت پخش فرمت های ۴K با فرکانس ۶۰ هرتز رابه ما می دهد علاوه بر این موارد این پورت رزولیشن ۸K را به صورت چند کاناله ارائه می کند.

اما superMHL به صورت کامل از USB 2.0 و ۳٫۱ و Type-C پشتیبانی می کند و می تواند ویدیو هایی با حداکثر رزولیشن ۴k و ۸k با نرخ فریم ۶۰ هرتز را به نمایش در آورد، superMHL از صدای فراگیر Dolby Atmos هم به صورت کامل پشتیبانی می کند .

با تمام ویژگی هایی که ذکر شده این پورت نیازمند پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری است که سازندگان گجت های هوشمند می توانند این قاابلیت ها در پورت های Usb Type-c بگنجانند.

جمع بندی

همانطور که می بینید تمامی موارد فوق نشان از یک اتصال پیچیده در پورت های جدید Type-C می دهد، این پورت ها در حال تبدیل شدن به یک استاندارد جهانی است و در آینده ای نه چندان دور استفاده از این پورت ها در اکثر گجت ها جایگاهی ویژه خواهد داشت .

انتقال داده های با سرعت بسیار بالا، قدرت بالا و پشتیبانی از فرمت های صوتی و تصویری از جمله ویژگی های بارز پورت های Usb Type-C است .

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا